2018-04-28

Interjú Varga-Czakó Adrienn-nel a Twister Media Blogger Workshopról



Sziasztok!
Egy hete ért véget a 25. Budapest Nemzetközi Könyvfesztivál. Rengeteg remek programmal készültek a szervezők, és a kiadók a molyoknak. Egyik esemény nekem is felkeltette az érdeklődésem, ez pedig a Twister Media által szervezett blogger workshop, amit Varga-Czakó Adrienn tartott meg. Szívesen beültem volna, és meghallgattam volna az előadást, de mivel nem voltam jelen, így elmaradt. Szóval felkerestem Adát, hogy adjon egy interjút, amiben nem csak maga az előadásról kérdeztem, hanem az előkészületekről, és tapasztalatairól is. Örömömre szolgált, mikor elfogadta a felkérésem, így elkészülhetett ez a bejegyzés. Köszönöm szépen Varga-Czakó Adrienn-nek, hogy vállalta az interjút.

Varga-Czakó Adrienn neve sok bloggernek ismerős lehet, hiszen ő a Kildara alapítója, emellett pedig édesanya, webfejlesztő, blogger, és tartalomfejlesztéssel kapcsolatban előadásokat is tart.
Köszönöm szépen, hogy elfogadtad a felkérést, és vállaltad az interjút. Először is mond el kérlek, hogy miként jött létre a Twister Media által szervezett Blogger Workshop. Mit éreztél, amikor Téged kértek fel arra, hogy tartsd meg a workshopot?
Készítette: Boldizsár Ottó

Varga-Czakó Adrienn: 2017 novemberében volt egy nagyon komoly mélypontom, amikor azt éreztem, hogy nem akarok emberekkel dolgozni, és főleg messziről el akartam kerülni mindent, ami könyves dolgokkal volt kapcsolatos. Annyi csalódás ért, hogy kiírtam magamból, és nyilvánossá is tettem a blogomon. Legnagyobb meglepetésemre aznap este rámírt a Twister Media kiadó tulajdonosa, hogy érti, meg olvasta, de hogy mi lenne, ha mégsem dobnám el a tudásomat, hanem csinálnám kiadói oldalról? Elképedve ültem a gépem előtt, és pár nappal később alá is írtuk a megállapodást, miszerint én lettem a kiadó Social Media managere, és egyben a könyves bloggerekkel is én fogom tartani a kapcsolatot.
Aztán jött a mélyvíz.
Pár évre visszamenőleg elkezdtem elolvasni az összes Twister Media által kiadott könyvek könyvkritikáit, és elkezdtem rangsorolni a könyves bloggereket. Több, mint 800 könyvkritikát olvastam el cirka 3 hónap alatt, és hát volt, amikor dühösen csaptam be a laptopom, de volt, amikor azt mondtam: „végre!” A kiadó tudta, hogy ez nagyon nagy munka. Elkezdtem írni a saját blogomra cikkeket arról, hogy milyen hibák vannak a blogokon, mire figyeljenek oda, hogyan kommunikáljanak egy kiadóval, ha recenziót kérnek… stb., és akkor jött az ötlet, hogy ha már ezeket úgyis sokan olvasták, miért nem kezdjük el képezni a könyves bloggereket? Hiszen úgy tűnik, igény van rá! Ami a legfontosabb, hogy be is tartják a tanácsokat.
Onnan már csak egy lépés volt a könyvfesztivál. Igazából nagyon örültem annak, hogy felkértek és bíztak a tudásomban, hiszen mind a két oldalon ülök – a Kildara könyves blogger csapatát vezetem 4 éve, és ülök a kiadói oldalon, mikor tőlünk kérnek könyvet, van, aki számára ez hiteles.

Hogyan készültél fel erre a nagy eseményre?
Varga-Czakó Adrienn: Öt különböző ppt-t raktam össze egy hónap alatt, miután a fejemben kirajzolódott, hogy mit is szeretnék elmondani… de az előadás előtti este írtam meg a hatodikat, amit végül megmutattam a résztvevőknek.

Milyen előkészületeket igényelt?
Varga-Czakó Adrienn: Rengeteget olvastam, kerestem az enyémhez hasonló előadásokat, hátha tud nekem adni valami alapot. Nem akartam túl „tanáriasan” előadni a mondandómat, de azt sem, hogy végigunják. Aztán rengeteg jegyzetet készítettem, de 40 percben elmondani egy ekkora témát, kezdőnek és „haladónak” egyaránt nagyon nehéz feladatnak bizonyult.

Mik voltak a fő témák, amikről az előadáson beszéltél?
Varga-Czakó Adrienn: Megpróbáltam megértetni a jelenlévőkkel, hogy olyan vagyok, mint ők, mert én is – bár ritkán, mert van egy tipegő kislányom – írok könyvkritikákat, és sok megkeresést is kapok, ezért tudom, miről beszélek, de hogy a kiadói oldalon is vagyok, amivel kapcsolatban is van olyan tapasztalat, amit lehet, hogy érdemes megfontolni.
Kifejtettem, hogy milyen hibákkal találkozunk rendszeresen, amin csakis a blogger tud változtatni. Ilyen például, hogy mindenki ír mindenről, és valahogy elsiklik így a bloggerek egyénisége. Ergo nagyon kevés olyan könyves blogger van, aki specializálódna egy-egy műfajra – zsánerre, és én ezt nagy problémának tartom. Ha valaki megtalálja a „műfaját” az érződik a könyvkritikáján is, mert attól izgalomba jön, élvezi, és egy idő után át is látja a műfajt, vagyis lesz összehasonlítási alapja. De beszéltem a helyesírás és a fogalmazás fontosságáról, amivel nagyon sok gond van. Láttam olyan bejegyzést is, ami olyan alapelveket sem tartott be, mint a bevezetés, tárgyalás és befejezés. Tudom, hogy vannak bloggerek, akiknek ne mondja meg senki, hogyan írjon, de ezt azért illene betartania mindenkinek.
Szó esett még a blogok kinézetéről, de még arról is, hogy a könyves bloggerek munkája nagyon fontos, és ezért ne úgy írjanak kritikát, hogy azt csak a haverok és a család olvassa, hanem az is, aki miatta fogja megvásárolni azt a bizonyos könyvet.

Mi alapján válogattad őket össze?
Varga-Czakó Adrienn: Tapasztalat. Én közel 20 emberrel dolgoztam együtt, az elmúlt években. A Kildara bloggerei közül ma öten kiadónál dolgoznak, és bár nekem van egy szint, amit meg kell ugorni, hogy valaki jó könyves blogger legyen, de arra is rá kellett jönnöm, hogy nincs meg a megfelelő képzés, kommunikáció a kiadó és a könyves bloggerek között, pedig a szimbiózis mind a két féltől nagyon is kölcsönös.
Ahogy a Kildara bloggerek is mindennap tanulnak egymástól, úgy igenis kell tanítani a könyves bloggereket is! Ezalatt nem azt értem, hogy mindenkinek 5 csillagos kritikát kell írnia… hanem azt, hogy annak a kritikának legyen bevezetése, tárgyalása és lezárása. Illetve ne legyen csak 500 karakter, mert az személy szerint a halálom.
Képet készítette: John, a Kildara blogger


Sok blogger írt véleményt a workshopról, ezek javarészt pozitív visszajelzésről tanúskodnak. Te hogyan élted meg az előadást?
Varga-Czakó Adrienn: Engem nagyon meglepett, hogy megtelt a Szabó Magda terem, és mindenhol ültek. Láttam ismert és kevésbé ismert bloggereket is, és nem mondom, hogy nem remegett a kezemben a mikrofon. Nem volt könnyű, de közben meg nagyon izgalmas volt. Nagyon sok olyan bloggert ismerek, akik képtelenek a laptopjuk mögül kiállni és mesélni magukról. Nekem ezzel nincs bajom, de azért féltem, hogy a lényeg nem megy át. Annak meg örültem, hogy a végén kérdeztek, mert szerintem ez is fontos volt.

Milyen volt annyi ember elé kiállni, és továbbadni a tudásod? Izgultál, feszült voltál, milyen érzések kavarogtak benned?
Varga-Czakó Adrienn: Én nem az a fajta ember vagyok, aki előre izgul, hanem olyan, aki később rágja le a körmeit, hogy vajon jó volt-e, értették-e, átment-e, amit mondani szerettem volna? Ezért is megtisztelő, hogy olyan sokan számoltak be magáról a workshopról, de nagyon izgultam. Nagyon jól esett, hogy a végén külön-külön is odajöttek hozzám, és elmondták a véleményüket. Volt olyan, akik később írtak rám, miután felajánlottam, hogy ha szeretnék, a jelenlévőknek ránézek a blogjukra, és megköszönték a tanácsokat, amit be is tartottak… de a legjobb az volt nekem, amikor valaki azt írta: „visszaadtad a kedvemet a blogoláshoz!”

Végül pedig utolsó kérdéseim: mik a tervek a jövőre? Lehet hasonló előadásokra számítani még Tőled és a Kiadótól?
Varga-Czakó Adrienn: Szeretnénk egy tanfolyam sorozatot indítani, aminek a tematikája most kezd teljesen körvonalazódni. Mert a téma mint tudjuk óriási. Erről hamarosan hírt adunk. A Twister Media kiadó meg koncentrál az idei [bekezdés] pályázatra, az új [bekezdés] könyvekre is... de készülünk még sok meglepetéssel.

Köszönöm szépen az érdekes és informatív válaszokat. Biztos vagyok benne, hogy, aki jelen volt a workshopon rengeteg remek tanáccsal lett gazdagabb.
Kíváncsian várom, hogy miket tartogat még a Kiadó.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése