2017-04-28

Interjú F. Kosztyu Violával


Volt szerencsém elolvasni A Lorenát az írónő jóvoltából, amiről nemrég bejegyzés is készült. Most pedig következzen az interjú, hogy kicsit Violát is jobban megismerjétek, ne csak az írását.

Mesélj kicsit magadról. Tudom, hogy anyuka vagy, gondolom, ez a legtöbb idődet kitölti. Mit csináltál mielőtt anya lettél, mit csinálsz szabadidődben, mennyi időd van az írásra?
Forrás: Instagram
Valóban, a két kicsi lány szinte minden időmet igényli és természetesen meg is kapja. :) Mivel a kisebb még csak egy éves, így itthon vagyok vele és élem a kisgyermekes anyukák hétköznapi, ám semmiképpen sem unalmas életét. Egyébként magyar műveltségterületes tanító vagyok, mielőtt gyesre jöttem, egy önkormányzat által fenntartott családi napközit vezettem, emellett a helyi könyvtárban dolgoztam. Azóta elköltöztünk onnan, ha a kislányom óvodás lesz, iskolába vágyom, nagy osztályt, sok gyereket vágyom tanítani.

Nagy könyvmoly vagy, és úgy vettem észre, hogy minden műfajban szoktál olvasni. Melyik az a műfaj, amit mégis a legközelebb érzel magadhoz és miért?
Nagyon nehéz kérdés, mert amellett, hogy szívesen bújok ifjúsági regényeket, romantikusokat, fantasykat, disztópiákat, mégis mindig visszahúz a szívem a klasszikusok felé. Kedvelem az orosz irodalmat, kedvencem például Dosztojevszkij, Gorkij, Tolsztoj és mindig odafigyelek arra, hogy legyen az éves olvasmánylistámban legalább néhány könyv magyar költőktől, szívesen szánok időt például Adyra, Pilinszkyre, de Kosztolányi műveit is előszeretettel olvasom újra.

Két kislányod van (Lili 3 éves, Fanni 1 éves), őket is próbálod már ilyen kis korban a könyvek szeretetére nevelni? Ha igen, hogyan?
Hihetetlenül vártam már, hogy abba a korba lépjen Lili, amikor aktívan molyolhatunk. Már a kezdetektől olvasok nekik, mindketten lapozgatnak koruknak megfelelő könyveket. Fanni még nem figyel oda a mesékre, viszont leporellókkal, mondókás könyvekkel sokáig fenn lehet tartani a figyelmét. Lili már maga igényli a mesét minden nap, nem csak elalváshoz, hanem napközben is. Szeptember óta óvodás, azóta könyvtárba is járunk, ő választja ki a könyveket, én pedig elmondom, hogy korának megfelelőt választott-e. :) Saját könyvespolcuk is van, külön-külön, amit az édesapám készített nekik, ahogy az enyémeket is rendszeresen ő rakja össze.

Mi inspirált arra, hogy elkezdj írni?
Nem is tudok visszaemlékezni, de amióta írni tudok, azóta találok ki történeteket. A legelső ilyeneket első osztály végén írtam, amikor megmaradt a füzeteimből néhány üres oldal. Tizennégy évesen versekkel próbálkoztam, de néhány év után rájöttem, nem az én pályám, most meg már egyenesen tudom, hogy borzalmas, ha valamit rímekkel szeretnék papírra vetni. :) Főiskolás koromban írtam kisebb prózákat az iskola lapjába, az ottani pozitív visszajelzések sarkalltak arra, hogy ezen az úton haladjak tovább.

Mondj pár érdekességet a Lorena könyvedről. Mikor írtad, kik bíztattak a megírására, tapasztalatok írás közben?
Tizenhét vagy tizennyolc éves voltam, amikor elérkezett az ideje annak, hogy lemondjak a versírásról. Ekkor fogtam bele Lorenába, szerettem volna valami könnyedet írni a középiskolás korosztálynak. Ha most írnám első regényemet, valószínűleg Lorena nem születne meg. Érzem a hibáit, annak ellenére, hogy valamennyit javítottam rajta most, felnőtt fejjel, de mégis az első, így nem szerettem volna, ha feledésbe merül. Nem tervezek hosszabban időzni az ifjúsági regények világában, úgyhogy ebben a műfajban valószínűleg Lorena marad az egyetlen.
Édesanyám biztatott, kifejezetten szereti a könnyed történeteket, így talán kicsit neki is szerettem volna kedveskedni a történet befejezésével.

Ha érzed a hibáit a Lorenának, miért nem írtad át, hogy jobbnak érezd? Vagy szeretted volna megtartani nagyjából az eredeti, amit 17-18 évesen írtál, hogy később tanulj a hibáiból?
Ahogy írtad, szerettem volna nagyjából az eredetit megtartani, bár így is át lett írva. Így van viszonyítási alapom, hogy honnan fejlődök, ha fejlődök. :) Illetve voltak még más okok is, amiket itt nem írnék le, de a lényeg, hogy nem volt sajnos lehetőségem hosszabb időt tölteni az átírásával.

A Lorena az első saját regényed, előtte pedig jelent már meg antológiád a 100 magyar baka és a Fegyvert s vitézt éneklek kötetekben. Melyik megírását érezted könnyebbnek?
Egyértelműen Lorena volt a könnyebb, bár jóval időigényesebb. Könnyed regényt írni egyszerűbb, mint összerakni egy novellát, amit az ember komolyabbra tervez. Éppen ez az oka annak is, hogy a novelláimra sokkal büszkébb vagyok.

A Lorena egy üde olvasmány, ami a tinédzserekről szól. Kicsit a saját élményeid érzéseid is beleírtad, vagy teljes mértékben fikció?
Bőven tartalmaz saját élményeket. Amikor megírtam, akkor még csak a személyiségemet vittem bele a történetbe, később, a kiegészítésnél, javításnál már megtörtént dolgokat is a cselekménybe. A hullócsillagos jelenet például a férjem és köztem megtörtént, még a kapcsolatunk elején. Egyébként ahogy Lorena, úgy én is kilógtam mindig a sorból, Rockmaratonra jártam, hozzáteszem, egyedül az osztályból, mégis jól kijöttem a „másik csapattal” is.

Dolgozol most újabb történeten? Ha igen, elárulsz róla pár információt? Ha ne, tervezed, hogy a közeljövőben szeretnél valami újabb könyvet megjelentetni?
Egy disztópián dolgozom éppen, amelyet trilógiának tervezek. Az első résznek már a végén járok. Elöljáróban egy titkot meg is osztok: a férjem rendszergazda, az ő munkája ihlette a történetet, az informatikai részeknek megírásában pedig nagyon sokat segített, rengeteg útmutatást nyújtott a számítógépek külső és belső tulajdonságait illetően. Már most összeszedettebbnek, logikusabbnak látom, mint Lorenát, bár rengeteg időt és energiát fordítottam már rá. Sok mindennek utána kell néznem, és mivel sokszor hetekig nincs rá időm, gyakran vissza kell olvasnom. Így, hogy a végén járok, már könnyebb ott folytatni, ahol abbahagytam, azonban amíg még nem alakultak ki a karaktereim személyiségei, nehéz volt visszazökkenni a napi teendők után.
Köszönöm szépen! :)

Én köszönöm szépen ezeket a kielégítő válaszokat!Izgatottan várom az újabb regényed érkezését.
Violát tudjatok követni Facebookon, hivatalos írói blogon és Molyon. A másik világ blogon értékeléseket, könyvajánlókat és egyéb könyves bejegyzéseket olvashattok tőle. A Lorenát pedig ITT tudjátok megrendelni.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése