2019-06-15

90. Ünnepi Könyvhét – ahogy Ti láttátok | 2019

Sziasztok!
Idén 90. alkalommal rendezték meg az Ünnepi Könyvhetet, melyen idén sajnos nem vettem részt, viszont rengeteg moly igen. Ebből a sok molyból 2 bátor jelentkező volt, aki vállalta, hogy leírja élményét a Könyvhétről, amit most elolvashattok a blogon. Köszönöm szépen Tarja Kauppinennek és Zsaninak (luthienlovemagic-nek), hiszen nélkülük nem jött volna létre a bejegyzés!

Tarja Kauppinen beszámolója
Az én könyvhetem két szóban: Merítés és [bekezdés].
Idén az a megtiszteltetés ért, hogy én állíthatom össze a Könyvhétről szóló rovatot a Merítésbe, a Moly online havi magazinjába, így a szombatom az ehhez történő anyaggyűjtésről szólt, valamint egy – nem is annyira – parányi személyes célról: dedikáltattam Bodor Ádámmal új novelláskötetét, a Seholt. Bodor az abszolút kedvenceim egyike, prózájának ágyékmeleg és kavicshideg[1] univerzuma díszhelyet foglal el a szívemben. A külvilágtól s a realitástól elzárt, fojtó, kénkőszagú, zordságukban mégis gyönyörű vízióinak gyémántkeményre fagyott felszínén akárhányszor örömmel tévedek el a legnagyobb költői igényességgel megkomponált tájleírások, a nyomasztó atmoszféra s a fanyar humor e peremvidéki vadonában.
A szombat hátralevő részét a színpad előtt töltöttem egy barátommal; igyekeztem minden előadáson jegyzetelni és fotózni. Szerencsémre elég színes volt a paletta, ifjúsági regénytől innovatív verseskötetig mindenféle bemutatót hallhattunk – nem tudom, mennyire volt tudatos döntés a Könyvhét szervezőinek részéről, hogy ennyire változatosan állították össze a programot, én mindenesetre örültem neki (Hartay Csaba Köszönöm a befogadást! című, abszurd társadalomkritikaként aposztrofálható kötete különösen felkeltette az érdeklődésemet). A Merítés júniusi száma, benne a Könyvhétről szóló tudósítással július 10-én jelenik meg, és a https://moly.hu/merites linken lesz elérhető.
A hétvégém fénypontja azonban vasárnap volt: Nagy Sándor Ádám Embertelen vidék című regényének bemutatója, amelyet én moderáltam. A kötet a 2017-es [bekezdés]-győztesek közül megjelenési sorrendben az utolsó; egy sötét, posztapokaliptikus mű, mely a főhősnek a megpróbáltatásai révén végbemenő karakterfejlődésén túl fajsúlyos morális kérdéseket is feszeget: arra keresi a választ, hogy meddig maradhat ember az ember, miután lehulltak róla a civilizáció láncai. A [bekezdés] eddig megjelent nyertes köteteinek többségével ellentétben, melyek a fiatal felnőtt korosztályt célozzák meg, az Embertelen vidék sötét hangulatánál és témájánál fogva az olvasóközönség egy más, a világról kritikusabb szemmel gondolkodó rétegéhez szól.
Első ízben moderáltam könyvbemutatót, de örömömre szolgált a lehetőség, mert kedvelem és igénylem is a kihívásokat. Noha a rivaldafény kezdetben – érthető módon – szokatlan volt a számomra, néhány perc alatt megbarátkoztam a helyzettel, s legalább a napi adrenalinadagom is megvolt. Az íróval, Sanyival, és a kiadó vezetőjével, Értékes Christossal egy pár nappal korábban éjszakába nyúló beszélgetést folytattunk arról, milyen kérdéseket volna érdemes érinteni a bemutatón. A Twister Mediával magam is a [bekezdés] pályázat révén kerültem kapcsolatba: 2018-ban beküldtem regényem, A nép igazsága kéziratát, és nyertem. A nép igazsága a groteszk eszközkészletével operáló, posztmodern szatíra, mely a szép- és a zsánerirodalom határmezsgyéjén egyensúlyozva állítja pellengérre a spekulatív fikciós irodalom toposzait. Megjelenése azonban még a jövő zenéje, addig is örömmel töltött el, hogy moderátorként is kipróbálhattam magam.
A könyvbemutató előtt egy órával heves zivatar kerekedett, aggódtunk is, hogy el ne mossa a szereplésünket; a vihar azonban az utolsó percekben lágyan szitáló esővé szelídült, így végül fel tudtunk menni a színpadra, és a közönség is elücsöröghetett az égi áldás ellen is védő napernyők alatt.
A rendelkezésünkre álló hatvan percben kiveséztük, miért is olyan felkapottak manapság az emberiség pusztulásával foglalkozó művek, hogy a civilizáció valóban levetendő lánc-e, vagy inkább védőkorlát, és hogy az erkölcsi tartás miként segít az embernek megőrizni emberi voltát akkor is, ha a körülmények összeesküdnek ellene.
A bemutató után fotózkodtunk, társasági életet éltünk, a már megjelent [bekezdés]-díjas szerzők dedikáltak, én meg visszatértem a színpadhoz, hogy gyűjtsek még némi anyagot a Merítésbe.
Olyan jól sikerült a könyvbemutató, hogy mindjárt le is nyakaztam az írót 😊 - Tarja Kauppinen és Nagy Sándor Ádám

Zsani (luthienlovemagic)
Négy dologra készültem az idei Könyvhét előtt: melegre (esőre), beszélgetésekre, vidámságra és tömegre. A múlt évi első alkalomtól eltérően most mindegyik bejött, sőt, még az előzetes könyvlistámhoz, négy könyv kivételével, is sikerült tartanom magam. Ami nálam nagy előrelépésnek számít. A másik újdonságot, a helyszín mellett az jelentette, hogy ez alkalommal két nap (szombat-vasárnap) is kint voltam. Bár most szombaton az eső elmaradt, de vasárnap bepótolta, és kisebb megszakításokkal többször is eleredt az eső, ami már legendásan hozzátartozik a könyvheti hangulathoz. Ahogy a vidámság, a dedikálások, véletlen találkozások és jóízű beszélgetések is. A hangulatot továbbfokozta nálam az új helyszín, ami a Duna és a látnivalók miatt sokkal jobban bejött, emellett sokkal átláthatóbb volt, és a tömeg sem érződött akkorának, pedig a meleg/eső ellenére is voltak kint jócskám mindkét nap. Több íróval és Mollyal is sikerült találkoznom, akikkel már régóta szerettem volna, aminek különösen örültem.
Szombaton öt, vasárnap két dedikáláson vettem részt. Mindegyik vidáman és mosolygósan telt és némelyik szerzővel hosszabban is sikerült elbeszélgetnem. Szombatról a legjobban várt dedikálás Ecsédi Orsolyáé volt, vele már régóta szerettem volna találkozni, ami most végre összejött. A legjobb hangulat az Imádom a Könyveket standjánál uralkodott, ahol Robin O’Wrightlyt megajándékoztam egy beígért öleléssel, Julia Lewis Thomsont pedig egy beszélgetéssel. Vasárnapról Szurovecz Kitti dedikálása maradt emlékezetes, aki meglepődött azon, hogy anélkül vettem meg a legutóbbi könyvét is, hogy eddig bármit is olvastam volna tőle. Nálam az ilyesmi nem meglepő. Vasárnap utolsóként Papp Dórával dedikáltattam. Többek közt arról beszélgettünk, hogy harminc fölött sem szégyen ifjúsági könyveket olvasni. A Cicero standja pont a színpadnál volt, így dedikálás után éppen elcsíptem, ahogy Hamvas Dani (Hablaty magyar hangja – Így neveld a sárkányod) éppen egy meséből olvas fel. A könyvélmények mellé, hangélmény is társult. Ezután fáradtan, könyvekkel és élményekkel megpakolva, egy kicsit megfázva, de boldogan indultam haza.

Mind a két lánynak igazán izgalmasan telt a Könyvhét, Zsaninak bőven van még mesélni valója, amit a saját blogján elolvashattok >EZEN< a linken.
A képeket a lányok engedélyével használtam fel.




[1] Parti Nagy Lajos Bodor Ádám: Az érsek látogatása c. kötetéről

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése