Még mindig zene, és még mindig Projekthét. A mostani bejegyzésem pedig, ami ebben a témában elkészül egy interjú,
több íróval.
Az interjúhoz felkértem
pár írót, akiktől a zenéről és a kapcsolatukról kérdeztem. Mind az 5 írónak
valamilyen módon jelen van a zene írás közben, és vannak olyanok is, akiknek
nem csak az inspirációt adták, hanem a történetet is. Akik pedig voltak olyan
kedvesek és válaszoltak: A. M. Aranth, F. Kosztyu Viola, Papp Dóra, Szilágyi
Heléna, Varga Bálint.
Köszönöm szépen, hogy
vállaltátok az interjút!
Milyen a kapcsolatok a zenével?
A. M. Aranth Forrás: az író saját gyűjteményéből |
F. Kosztyu Viola Forrás: F. Kosztyu Viola írói Facebook oldala |
Régebben sem volt népszerűtlenebb a zene az életemben, rendszeres rockmaratonos voltam, koncerteken őrjöngős, kocsmában karaokezós. Soha nincs csönd, mindig szól valami. :)
Papp Dóra Forrás: az író saját gyűjteményéből |
Szilágyi Heléna Forrás: Szilágyi Heléna írói Facebook oldala |
Varga Bálint Képet készítette: Németh Dániel |
Milyen fajta zenét hallgattok?
A.
M. Aranth: Abszolút mindenevő vagyok, így a kedvenc
„együtteseim” közé egyaránt bátran merem sorolni Tommaso Giovanni Albinonit,
Bachot (a cselló szonátáit nagyon szeretem), a nagyjából klasszikus rockban
utazó Ghostot, Dio-t, a Pink Floydot, vagy a modern metal Amaranthe-t vagy a
Dead by Aprilt, a Bring Me the Horizont, a Black Veil Bridest, vagy akár a
guilty pleasure Finntrollt vagy Dj. Blyatmant. Ezzel kb. lefedem a komplett
spektrumot… :D Igazából minden jöhet, ami valahogy megfog, a szövegével, a
dallamával, bármivel. Akik mostanában a nagy kedvenceim: a Dead Posey, a
Manegarm, illetve az Equilibrium és a Leecher. Az utóbbi kettőt szoktam
leginkább hallgatni, amikor az Oculus folytatásán, a Prophetán dolgozom… Ha az
Equi 2016-os Armageddonját és a Leecher Sightless-jét meghallgatod,
ráérezhetsz, milyen lesz a könyv. De azért segítek: könyörtelen és szomorú. :)
F.
Kosztyu Viola: A zenei ízlésem viszonylag széles skálán mozog,
mást azonban nem vagyok hajlandó hallgatni. S hogy a palettának minden
(stílusából) színéből csemegézzünk kicsit: Alvin és a mókusok, Slipknot, SOAD,
Rammstein, Ossián, RHCP, CopyCon, Bob Marley, 30Y és Budapest bár, minden
mennyiségben. Bár mostanában sajnos többet hallgatok angol nyelvű
gyerekdalokat, mint az én kedvenceimet.
Papp
Dóra: Ajjaj... Ezerfélét. Aminek nagyon örülök, hogy gyökeret
vert bennem az a klasszikus rockzene, Led Zeppelintől kezdve a Guns N' Rosesig.
A modernebb, alter, indie vonalat se vetem meg, aztán ott vannak az amerikai
pop-punk bandák. A Green Day és a My Chemical Romance meghatározó. 12 éves
koromban jött a képbe a System of a Down, ők külön kategória számomra. A magyar
zenében a húszas éveimben mélyedtem el, itt a Paddy and the Ratstől a Brainsen
át a Hiperkarmáig aztán minden van - aki olvasta a Tükörlelkeket, nagyjából
tudja, miről van szó. A minőségi popzenét is szeretem, bár ha ezt elmondanám a
15 éves énemnek, minimum kikaparná a szememet. Lady Gaga, Pink, The 1975, és a
kortárs magyarok közül páran.
Szilágyi
Heléna: Rock, metál, azon belül sokáig a gótmetál
szerelmese voltam, azóta tágult a paletta. Kedvenceim közé tartozik Tarja, a
Nightwish, a Within Temptation, az Apocalyptica, az Eluveite, a Disturbe, 30
seconds to Mars és a Three days Grace, de vannak még rengetegen. Chrill
Cornell, béke poraira, zseniális volt, örök kedvenc marad. Imádom a magyarok
közül a Gyöngyvér, Kentaur és Ágnes számait, viszont kamaszként a Depresszió
koncertjein tomboltam a legnagyobbakat.
Varga
Bálint: Annál blődebb nincs, mint amikor az ember azt
mondja, hogy mindent, mert ez nem lehet igaz, ugyanakkor elég széles skálán
mozgok akár egy napon belül is. Ha körbe kellene lőnöm, akkor bluest és rockot
hallgatok rengeteget (John Mayalltól a Mojo Workingsig, meg a Supertramptól az
Ørdøgig), jazzt (ha a Blue Note adta ki a hatvanas években, akkor megvan a
gyűjteményemben, Wayne Shortertől Lou Donaldsoning mindenki belefér), klasszikust
(most éppen legnagyobb zavaromra a romantikusokat fedezem fel újra, különös
tekintettel Brucknerre, illetve megint próbálkozom a kortárs zenével Philip
Glasson és John Adamsen túl), oda meg vissza vagyok a surf rockért (a vízalatti
lejátszómban négy órányi van a legjobb surf rockból, köztük olyan örök
alapvetésekkel, mint a Galaxy Trio, a Hawaii Samurai, a Switch Trout és Docteur
Legume et Les Surfwerks), és mostanában a legjobban azt szeretem, amit sehova
sem tudok benyomkodni. Ilyen a Dreamers' Circus nevű dán folk(?)trió, vagy Max
Richter, vagy Knut Reiersrud Band & Trondheimsolistene Infinite Gratitude című albuma, aminél
szebbet talán soha, soha nem hallottam: Schumann és Brahms kamaraművei egy
bluesgitáros értelmezésében nagyon erős Pink Floyd-beütéssel... Ezen az albumon
nem tudok napirendre térni, ahogy egyébként a Queens of the Stone Age Villains
c. lemezén sem, s finoman szólva is nagyon várom a november ötödikei
koncertjüket, ahol remélem, a ...Like Clockworkről is játszanak majd sokat,
mert az meg a másik, amihez újra meg újra meg újra visszatérek.
Mennyire segíti a munkátok a zene? Vannak
megszokott együttesek, akiket írás közben hallgattok, vagy csak random elindítotok
valamit, esetleg csak a rádió duruzsol mellettetek?
A.
M. Aranth: Erre már félig válaszoltam. :D Szinte mindig
szól valami, amikor dolgozom, most éppen a Leecher és az Equilibrium váltja
egymást, némi Shadow Warrior 2 illetve Érkezés-soundtrack mellett. Viszont
gyakran hagyom a lejátszómat továbbmenni – nem akarom totálisan én megmondani,
milyen legyen a történet, hagyom a sok-sok zenémet pörögni, akik gyakran
teljesen nem várt irányba kanyarítják a történetet.
F.
Kosztyu Viola: Nem random a zenehallgatás, de nem is egy
megszokott együttes. Minden regényhez, novellához, meséhez új lejátszási lista
készül, és nem feltétlen az én ízlésemnek megfelelő dalokat tartalmazza, hanem inkább
olyanokat, amelyek segítenek a regény hangulatát átvenni.
Papp
Dóra: Leszoktam arról, hogy írás közben zenét hallgatok, mert
csalóka tud lenni - még a végén egy filmben érzem magam, aminek elragad a
hangulata. Inkább fejben írás közben hallgatok zenét, akkor sokat segít. Minden
regényemnek megvan a maga hangulata, készítek egy playlistet, és néha azt
hallgatom fejben íráskor. Aztán ezek a dalok jó kiegészítők lehetnek a történet
során is.
Szilágyi
Heléna: A rádiót nem szeretem, a mai slágerek távol
állnak tőlem, mindig jobban vonzottak a szélsőségesebb stílusok. Ezért vagy
csendben írok és olyankor a gondolataim harsognak, vagy bekapcsolok az éppen a
hangulatomhoz vagy az adott írásomhoz illő zenét a laptopomon. Arra viszont
figyelek, hogy írás közben ne Ágnes vagy Tarja legyen a háttérben, mert abból
tuti éneklés lesz, és egy karaktert sem haladok az művemmel.
Varga
Bálint: Sokáig csak zenére voltam képes dolgozni, külön
WORK-folderem van, abban meg jobbára instrumentális zene, különös tekintettel Shawn
Lee, valamint a Stereophonic Space Sound Limited lemezeire, de fél éve totális
csendben dolgozom, ha valóban mély koncentrációt igénylő munkáról van szó.
Random soha nem hallgatok semmit, rádiót sem, vagy ha igen, akkor csak
beszélgetőset és azt sem munka közben, mert a falnak megyek attól, amit
manapság sugároznak. Vagy ha hallgatnivalót keresek a munkához, akkor az jó
esetben még elektronikus zene lehet, mondjuk Prins Thomas vagy Ubre Blanca (a
Sadist c. EP-jüket egy éve képtelen vagyok kifeszegetni a lejátszómból).
Lényeg, hogy egyenletes lüktetése, markáns hangulata és kozmikus groove-ja
legyen annak a zenének, amit munka közben hallgatok.
Készült a könyvetekhez playlist? Ha igen,
megosztjátok az Olvasókkal?
A.
M. Aranth: Még szép! :D Eddig az Oculus volt az a könyvem,
amihez konkrétan felirkáltam, mikor mit hallgattam közben, így fix soundtrackem
van hozzá. Ezeket az olvasóim is megtalálhatják a honlapomon:
http://holdarnyek.hu/oculus-es-zene-hallgass-zenet-a-m-aranth-tal-1-resz/
http://holdarnyek.hu/oculus-es-zene-hallgass-zenet-a-m-aranth-tal-2-resz/
http://holdarnyek.hu/oculus-es-zene-hallgass-zenet-a-m-aranth-tal-1-resz/
http://holdarnyek.hu/oculus-es-zene-hallgass-zenet-a-m-aranth-tal-2-resz/
Innentől tervezem mindig
ezt a módszert követni és megmutatni a dolgot – szerintem ez az olvasók számára
is érdekes adalék lehet. :)
F.
Kosztyu Viola: A lejátszási listám folyamatosan változott, a
regény végére már csak három számot hallgattam felváltva, ők voltak azok:
A most készülő regényem írása közben pedig ezt hallgatom (s itt már el is árultam, mennyire más lesz, mint Lorena):
A most készülő regényem írása közben pedig ezt hallgatom (s itt már el is árultam, mennyire más lesz, mint Lorena):
Papp
Dóra: Igen, minden eddig megjelent regényemhez készült playlist.
A Helena-trilógia minden fejezete egy alaphangulatot adó dalszövegrészlettel
indul, a Tükörlelkekben pedig hemzsegnek a magyar és külföldi előadók. A
lejátszási listákat a YouTube csatornámon tettem közzé.
https://www.youtube.com/user/DoraCraibanChannel
Szilágyi
Heléna: Az Ahol a part szakad keletkezésében nagy
szerepe volt a Für Elise-nek. Nemcsak a regénynek, hanem magának a zeneműnek
is. Meg sok klasszikust hallgattam, hogy a zeneiskolások életébe jobban
beleéljem magam. Ám Joakim ízlése miatt azért felbukkant az Iron Maiden meg a
Tankcsapda is.
Ami meghatározóbb, az a
fantasy regényeimhez kapcsolódó számok. A táltosok öröksége regénysorozatom,
ami egyelőre még kézirat, a sámánok és állatok világában barangol, így olyan
zenék ihlettek az írása közben, mint a Black-out Ragadozó, Three days grace
Animal I have become vagy a meditatív Atrocity Calling the rainje. Ezek nagyon
energikus, lüktető dalok, amelyek átadják az ösztönös szereplőim érzésvilágát.
A Diabolika, egy másik kéziratom, írása közben undergroundabb vagy goth számok
segítettek, mint például a Lacuna Coil, az Evanescence, a Mortal Love, a
Nemesea és a Collide zenéi.
Mivel nagyközönség elé
még nem kerültek regényeim, így nem is osztogattam meg igazán háttér
információkat velük kapcsolatban pár blogbejegyzésen kívül. De ami késik, nem
múlik!
Varga
Bálint: Nem, nem készült, de ha készült volna, akkor
boldogan megosztanám. Mindig egységeket hallgatok, komplett albumokat, a
playlistek meg a best of összeállítások mindig gyanakvást szülnek bennem.
Valamiért minden albumot egységnek kezelek, gondolati egységnek, amit igyekszem
egyben meghallgatni, mert akkor jön le a lényeg. Ez persze nem jelenti azt,
hogy ne törne rám néha a késztetés, hogy ismétlésre állítsam Chris Rea-től a
"Set Me Free"-t, a The Who-tól a "Baba O'Riley"-t, a Modern
Jazz Quartettől a "Blues in C minor"-t, a Dr. Dogtól a "The
Ark"-ot, Morrissey-től a "Sorry Doesn't Help"-et, Neil
Cowley-tól a "Hug the Greyhound"-ot, Wayne Horvitz & Zony
Mash-től a "Big Foot"-ot, a Queens of Stone Age-től a "Smooth
Sailing"-et, Astor Piazzollától a "Libertango"-t, Philip
Glasstól a Mishima nyitótételét, a Vidámparktól "Nóra táskájá"-t - és
akkor ez már egy playlist, nem?
Van meghatározó, kedvenc, jelentős, vagy
netán sorsfordító zenei élményetek?
A.
M. Aranth: Persze, kapásból ott van Albinoni leghíresebb
Adagio-ja (amit tudtommal ironikus módon nem is ő írt, vagy nem egészében).
Mondtam már, hogy a halál van benne? :D Ím:
Életem egyik legjobb
koncertélménye pedig az a Paddy and the Rats buli volt, ami ebben a klipben is
megjelenik abban az alacsony kis pincehelységben, ez pedig az a dal, ami nagyon
sok egyéb hatása mellett szerelmet ültetett a szívembe az ír kocsmazene, az írek,
Írország… és sok más iránt. Szóval, ha ez a dal nincs, akkor nincs Avalon,
nincs Truth Dunn, bizonyos értelemben nem vagyok én sem.
F.
Kosztyu Viola: Inkább zenei emlékek, az viszont
megszámlálhatatlanul sok. Van egy dal, amiről egy „diákszerelem” jut eszembe,
de a Guitar Hero III zenéiről például a főiskolás-koleszos évek. Ezek gyönyörű
emlékek. Kárpátiának az egyik lassú daláról egy nagyon jó barátomra emlékszem,
akit középiskolásként elveszítettem, az eset után évekig nem tudtam
meghallgatni a dalt, azóta is csak akkor, ha egyedül vagyok.
Az esküvőnkön pedig a nyitótánc alatt Kalapácstól az Angyal szólt. :)
Az esküvőnkön pedig a nyitótánc alatt Kalapácstól az Angyal szólt. :)
Papp
Dóra: Emlékszem, 10 éves lehettem, amikor az új zenecsatornákat
kapcsolgatva megismertem az első kedvenc előadóimat, köztük a Linkin Parkot.
Láttam egy olyan klipet, amiben Mike Shinoda vendégelőadóként van jelen a
Static-X frontembere mellett, és én totál bepánikoltam, hogy Mike abbahagyta a
Linkin Parkot, biztosan azért van itt. (És egyébként is, menjen a fenébe,
amiért ilyen jó lett ez a közös dal!) Fangirlös tízéves lelkem unalmas perceiben
azon ábrándozott, hogy leveleket írogat Mike-nak, amiben meggyőzi, hagyjon fel
ezzel az új vonallal. Sőt, inkább majd valahogy elutazok Amerikába és a szemébe
mondom, milyen hülye. Ha kell, erre az útra gyűjtök egész életemben és csak
ezért fogok megtanulni minél jobban angolul. Aztán később leesett, hogy mi is
az a zenei együttműködés... De addigra már megszülettek az első fanfictionök a
fejemben. A Linkin Park volt az első banda, akik igazán fontosak voltak nekem,
ők indították be a zenéjükkel a fantáziámat. A Hybrid Theory volt az első
album, amit a saját kis zsebpénzemen vettem. Chester halálát nagyon nehéz
feldolgozni.
A másik sorsfordító
lépcsőfok 15 éves koromban jött a My Chemical Romance-szel és Gerard Way
személyével. Gerardék konkrét üzenettel nyitották fel a szememet: a művészet
nemcsak eszköz, de fegyver is, amit használni kell. Feltétlenül hallatni kell a
hangodat, meg kell találnod az önkifejezés eszközét, bármi áron, és így még
akár odáig is eljuthatsz, hogy egy picikét megváltoztasd a világot. Ezek után
mindent új fényben láttam, komolyabban vettem az írást.
Szilágyi
Heléna: Tizenhárom évesen hallottam meg először, ahogy
Amy Lee előadja a Bring me to life számát és rögtön beleszerettem, majd
hamarosan a Nightwish Nemoja is elragadott. Ez a kettő szám azóta is megmozgat.
Ezen kívül sok-sok olyan koncertélményt tudnék felsorakoztatni, ami inspirált,
vagy mélyebben érintett.
Varga
Bálint: Annyi, hogy napestig sorolhatnám. Tanultam
zenélni (nem mondom, hogy kár volt, de tehetség híján szerencsére pár év után
abbahagytam), tizennyolc-tizenkilenc évesen módszeresen végighallgattam a
klasszikus zene történetét Palestrinától Bachig, mégis van pár olyan album, ami
szabályosan fejbelőtt. Nem tudok máshogyan fogalmazni: megmagyarázhatatlan és
mind a mai napig tartó hatással voltak rám lemezek, amik egy részét azóta sem
tudtam megfejteni, bár már nem is akarom, inkább csak élvezem. Az első a
Goldberg variációk volt Glenn Gould előadásában (az 1955-ös felvétel), majd
Perényi Miklós előadásában Bach csellószvitjei, utána The Wall a Pink Floydtól
(a filmmel együtt olyan iskolaellenes lázadás indult meg bennem, aminek a
lendülete mind a mai napig tart, nem túlzás, hogy megváltoztatta az életemet,
bár ma már zeneileg annyira nem tartom ütősnek), aztán a Red a King Crimsontól,
a Jézus Krisztus Szupersztár, a Két citrom a Vidámparktól, a Real Thing a Faith
No More-tól (ez totálisan bedarált, tizenkilenc voltam, amikor megjelent, és
lepocsékolta az agyamat, ez üvöltött a hangszórólból hónapokig, és üvölt máig
is), a Wish You Were Here a Pink Floydtól, és ezt is folytathatnám. Rengeteg
koncerten voltam, és a legmélyebb nyomot Ray Charles marta bennem. Erős húsz
éve Philadelphiában éltem, és július 4-én estére ingyenes koncertet szerveztek
a Szépművészeti Múzeum elé (aminek a lépcsőjén Rocky edzett) Ray Charlesszal.
Hétkor kezdődött, én már ötkor ott álltam, zsebemben két doboz cigarettával,
szentül fogadva, hogy ha kirohad a tüdőm, akkor is maradok, folyamatos
cigarettafüsttel űzve el az erőszakosabb tolakodókat. Kicsit kótyagos volt már
a fejem, amikor hét óra után megjelentek a zenészek, elfoglalták a helyüket,
egy-két-há, és belecsaptak a "Hit the Road Jack"-be, és tolták,
keverték, túrták ezerrel, s már a szám felénél tartottak, amikor balról két
eszetlenül csinos nő (két vokalista, mint később kiderült) bekísérte Ray
Charlest. Rosszul mondom: nem bekísérték, hanem féken tartva terelték, mert az
öregnek mindene mozgott, keze-lába, válla-csipője, egy volt a zenével, egy volt
a ritmussal, és én még ilyet soha, de soha nem láttam. Odavezették a
zongorához, alig ült, lába már verte a ritmust, ujjai azonnal megtalálták a
megfelelő billentyűt, és egy ütemet sem vétve üvöltötte a mikrofonba: "Hit
the road Jack and don't you come back no more, no more, no more, no more. / Hit
the road Jack and don't you come back no more." Máig érzem azt a zsigeri
borzongást, ami akkor végigrontott rajtam. Ott ült a zongoránál az a majdnem
hetvenéves csóka, bütykösre verte a billentyűket az ujjaival, rekedtre üvöltötte
magát, cipője sarkával verte a taktust, a két nő úgy tolta a vokált, mintha
nyolcan lettek volna, a basszer fejét lóbálva adta az alapot, a dobos kidugott
nyelvvel diktálta a tempót, és nagyon össze kell szednem magam, hogy
olyasvalamit tudjak mondani, ami a zenén kívül ilyen hatással lenne rám. Legyek
akár nyolcvanegy, és járjak járókerettel, és nagyítóval keressem a protézisemet
a szőnyegen, de a háttérből akkor is zene fog szólni, a zene, a zene, a zene,
mert nekem a zene kell, a zene, a zene, a zene.
Varga Bálint író
feldobta az ötletet, hogy legyenek olyan kérdések is, amikre egymondatos
válaszokat adnak az írók. Nekem nagyon megtetszett, így ezek a kérdéseket is
feltettem nekik.
Most éppen mit hallgatsz?
A.
M. Aranth: Mostanság felváltva a Shadow Warrior 2 zenéjét,
a Brothers of Metal: Prophecy of Ragnarok című albumát és a Ghost zenekar
Melioráját.
F.
Kosztyu Viola: Erről nem akartam beszélni, mert napok óta ez
megy. Kicsi Gesztenye Klub: Fogmosó. Teljesen bezsibbadt már tőle az agyam, de
a két pici lánykám imádja ("siseg az SSS").
Papp
Dóra: The Verve: BittersweetSymphony.
Szilágyi
Heléna: Leggyakrabban a The Pretty Reckless új albumát.
Varga
Bálint: Flavio Guimaraes & Netto Rockfeller - Sound
Tracks.
Mit vettél utoljára magadnak?
A.
M. Aranth: Mármint zenét? Mert akkor a Brothers of Metal
album a nyerő :)
F.
Kosztyu Viola: Utoljára CD-t akkor vettem, amikor még nem
voltam anya. Rockmaratonton kettő Kalapács-albumot. Ha nem csak a CD-ket
nézzük, akkor egy hónapja új fejhallgatót (a Guitar Heromat nem mindig
tolerálja a család).
Papp
Dóra: Egy málnás zabszeletet.
Szilágyi
Heléna: Egy sálat Írországban. A nyakam nagyon érzékeny
és fázós, én balga meg elfelejtettem sálat vinni magammal az utazásra.
Varga
Bálint: Múlt pénteken a Dreamers' Circus Second
Movement c. albumát bakeliten, és rögtön dedikáltattam is velük.
Mit vettél utoljára másnak ajándékba?
A.
M. Aranth: Leechert! :D
F.
Kosztyu Viola: Nem igazán vásároltam zenei cuccokat mostanában
ajándékba (ha jobban belegondolok, régen sem). Inkább „megbízatásba”, bátyám
rendeltetett velem netről hangfalat. :)
Papp
Dóra: Egy koncertjegyet.
Szilágyi
Heléna: Írországból emlékül vettem a családomnak
ajándékokat, négylevelű lóherés nyakláncot a húgomnak, ír motívumokkal
tarkított kendőt édesanyámnak és egy kelta kereszttel díszített korsót
édesapámnak.
Varga
Bálint: Három a hete a fiamnak a névnapjára Rocket to
Russia c. albumot a Ramonestől.
Min hallgatsz zenét?
A.
M. Aranth: Vagy a számítógépemhez csatlakoztatott
fejhallgatón, vagy iPodon.
F.
Kosztyu Viola: Általában a saját gépemen, ha pedig egyedül
vagyok itthon, akkor a férjem gépén, mert akkor a fél falunak ugyanazt kell
hallgatnia, amit én hallgatok. :)
Papp
Dóra: Ha úton vagyok, a telefonomról, asztali gépnél meg YouTube
és Spotify.
Szilágyi
Heléna: Utazás közben mobilon, otthon a laptopomon, és
ha jobb hangzásra vágyom, áttolom a bluetooth hangszóróra.
Varga
Bálint: Egy Pioneer PL6-on bakelitet, egy TEAC tornyon
CD-t, menet közben FiiO X3-at, úszás közben Finis Duo Underwatert.
Kicsit hosszúra
sikerült, de én nagyon élveztem olvasni a válaszokat. Remélem, hogy Nektek is
tetszett és találatok magatoknak való zenét és olyan írót, akivel tuddtok zenei téren azonosulni. Köszönöm szépen ismét mind az öt vállalkozó kedvű írónak, hogy vállalta az interjút!
Kis csapat többi résztvevője:
Én is élveztem! Jó volt olvasni a válaszokat :)
VálaszTörlésEgy igazi hős vagy, hogy végigolvastad és örülök neki, hogy tetszett ^^
TörlésSzintén végigolvastam, tetszett! :) Köszönöm, hogy részese lehettem!
VálaszTörlésÖrülök, hogy tetszett neked is a végeredmény ^^ és köszönöm, hogy részt vettél :)
Törlés